zondag 6 januari 2013

Kerstcadeautjes voor de Omaatjes deel 2

De reden waarom ik nu pas de kerstcadeautjes voor de Omaatjes op mijn blog kan zetten heeft u al uitgebreid mogen lezen in mijn vorige blogbericht. Dus daar maken we geen woorden meer aan vuil.

Voor mijn mama (Oma Bos voor de koters) was mijn keuze gevallen op de baret en de cape van het boek "Stof voor Durf-het-zelvers". Ik had haar al op de hoogte gesteld van mijn plannen en samen zijn we de stof gaan kiezen bij "Au pluba" aka "De strik" in Ledeberg. Voor de buitenstof een bruingetinte wolgeweven stof en voor de binnenstof een bruinbeige (zit immers tussenin) fleecestof. Lekker warm dus.

Mijn moeder wou dat de cape iets langer kwam bij haar. Aangezien ik geen ervaring heb met het aanpassen van modellen (ben nog geen jaar bezig met naaien) heb ik gewoon de naadwaarde aangepast. D.i. onderaan 4 cm, de ene kant 3cm en de bovenkant en de kant met het afgeronde stuk gewoon 1 cm. En ja hoor, dit lukte heel goed. Het resultaat mag er dus zijn.

Bij de baret heb ik een foutje gemaakt, een tweede wordt dus deze week gemaakt. Ik had het model al op patroonpapier wegens het verjaardagscadeau voor Meter S, Petatje's meter maar was dus vergeten of ik de naadwaarde er al aan had toegevoegd. Ik gokte van niet. Peuuuuuuuut, fout! En dat had ik door toen ik de afgewerkte baret op mijn hoofd zette. Het was wat nauwtjes! (Even nog vermelden: dank aan mijn lieve vriendin Miss Lizz voor het gebruik van haar overlockmachine zodat ik de baret heel netjes kon afwerken)

Uiteindelijk heb ik gekozen om toch de te kleine baret en de goedgelukte cape in te pakken maar toch erbij te vermelden dat er een betere maat ging aankomen na de feestdagen.

En kijk eens hoe fier ze was!

Mijn schoonmama (Oma Bal voor de kotertjes) had me zelf gevraagd een rokje te maken. Want daar had ze een gebrek aan. Het model vond ik in de Burda Easy herfst/winter 2012, de stof eveneens bij "De Strik" in Ledeberg. Ik koos voor een zwart-grijs geblokte wollen stof met enkele kleine kleurschakeringen in. Qua maat viel ze juist tussen 2 maten in: taille in maat A, heup in maat B. Veiligheidshalve heb ik voor de grootste gekozen want het moest zeker over de heupen kunnen. Achteraf gezien had ik beter A genomen, maar dat weet ik dan voor de volgende keer. Trouwens, ik wil wel eens weten hoe het rokje er zal uitzien na 1 wasbeurt want dat had ik dus niet op voorhand met de stof gedaan. (*)
In de beschrijving was de stof niet gevoerd maar dat heb ik dus wel gedaan. Het rokje was in een hip en een wip gemaakt. En alles ging supervlot, er kwam zelfs geen getorn aan te pas (bij de cape en baret trouwens ook niet). En ook zij was superfier!

Ik dus glunder glunder. Hoe zou je zelf zijn!? ;-)

(*) Mijn schoonmama heeft intussen de rok gewassen en hij is niet gekrompen. Hij ziet er nog steeds goed uit. Wat zijn die stofkes van 'De Strik' toch goed hè!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten