donderdag 10 januari 2013

Moet er nog vodka zijn? Deel 1

Ik sta gekend voor mijn vodka. Niet omdat ik hem veel drink (eerlijk gezegd vind ik het niet zo lekker - zeker puur niet) maar omdat ik er variaties op maak. Hoe het allemaal begonnen is: vorig jaar had ik een overvloed aan rabarber, kersen en rode besjes in mijn tuin staan. Dus ja, veeeeeeeeeeel confituur gemaakt. Opeens had ik een gebrek aan confituurpotten dus heb ik er nog enkele bijgekocht. Maar dan ... toen ik mijn voorraad confituur aanschouwde had ik door dat ik een voorraad had gemaakt om enkele jaren mee verder te kunnen. We kunnen een oorlog overleven ... op confituur! ;-)
Het fruit daarentegen, dat verminderde maar niet. In Nigella Lawson's kookboek "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw?" zag ik een recept van rabarbervodka. Ik dus uitgeprobeerd. En neen, niet één pot maar 4 potten rabarbervodka! En omdat ik dan toch bezig was, heb ik het recept ook aangepast voor een pot kersenvodka en een pot rodebesjesvodka. Deze laatste ook gecombineerd met cassis! En dan ... afwachten. Minstens 6 weken en maximum 6 maanden. De 4 potten rabarbervodka heb ik alle 4 op een verschillend tijdstip gefilterd. Een eerste pot op 6 weken, een tweede pot op 8 weken, een derde pot op 15 weken en de laatste op 20 weken. Hoe langer getrokken, hoe zoeter en hoe lekkerder. ;-)
links rabarbervodka, rechts kersenvodka
de casis-rodebesjesvodka kan ik niet meer trekken want die was zo geliefd dat ie al op is

Recept: 

Ingrediënten:

600g schoongemaakte rabarber
300g suiker
1 liter vodka
1 glazen pot met een inhoud van twee liter (ik gebruik van die weckpotten of hoe noemen die potten met die rubberring en die ijzers?)

Bereiding:
rabarber in stukken snijden, in de glazen pot doen en de suiker toevoegen. 
De pot sluiten en goed schudden. Daarna openen en de vodka erbij gieten. 
Daarna terug afsluiten en minstens 6 weken en max. 6 maanden op een koele, donkere plaats bewaren. 

Na die tijd het vocht zeven en in een fles gieten. Schol! (oh, je mag het fruit opeten maar ik sta niet in voor de gevolgen!;-))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten