donderdag 10 januari 2013

Moet er nog vodka zijn? (Deel 2)

Enkele weken geleden wou ik een leuk en origineel cadeautje hebben voor mijn vader en schoonvader. Ook iets zelfgemaakt. Omdat ik mezelf nog geen mannenhemd zag naaien (ben nog maar beginneling, remember?) wou ik het over een andere boeg gooien.
En hier kon ik weer rekenen op deze dame! In haar kookboek Nigella's Kerst vond ik het recept voor een winterse vodka (of wodka - whatever)! De kruiden vind je o.a. bij Spice Bazaar  in Gent.
De vodka kan je gebruiken om er een feestelijk gekruide martini, of, met wat tomatensap, een beetje selderijzout en een scheutje Worcestershire saus, een Bloody Mary in Kerstmisversie mee te maken.

Recept

Ingrediënten voor 500 ml

1 tl hele korianderzaadjes
3 kardamompeulen, gekneusd
1/2 tl komijnzaad
1 kaneelstokje
1 gedroogde rode chilipeper (ik koop altijd een pakje verse chilipepers in de supermarkt en laat ze dan aan een touwtje drogen in mijn keuken: decoratief zicht. De overschot kun je trouwens fijnmalen in een koffiemolen om ze achteraf gewoon te strooien).
500 ml vodka
1 afsluitbare fles met een inhoud van uiteraard 500ml

Bereiding:

Stop alle kruiden in je fles
Giet de vodka voorzichtig in de fles en sluit de fles hermetisch af. Zet hem in een koele, donkere plaats. 

Deze wintervodka laat je een maand trekken en daarna moet je hem binnen een jaar opdrinken. 

De 500 ml-versies heb ik uiteraard cadeau gegeven, voor mezelf heb ik nog kleine flesjes gemaakt waarbij ik uiteraard de hoeveelheid heb aangepast. De smaak kan ik je nog niet meedelen maar jullie zullen het wel vernemen als ik mijn eerste speciale Bloody Mary drink! ;-)

1 opmerking:

  1. zelf vodka maken... je moet er maar op komen! voor de originele cadeautips moeten we duidelijk hier zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen